No hi ha cap mena de dubte que el primer pintor de la contemporanietat és Francisco de Goya, el qual ha motivat el darrer film de Milos Forman que acaba de ser estrenat.El pintor de Fuendetodos ho fou de la Casa Reial i alhora de la burgesía, amb la qual cosa disposà de prous diners com per poguer fer el que avui en diriem «investigacións plàstiques». És per això que conscient de les seves aportacións, obtà per signar les seves obres amb una gran quantitat de «microfirmes», algunes de les quals son visibles amb l´ajuda d´una lupa. Però en aquest moment, el que fins avui era tingut com una exageració d´»exaltats» visionaris de l´obra goyesca, és una realitat avalada per l´Escola Universitària Politècnica de Mataró, la qual posseeix un processador que escaneja totes les firmes que es troben en els dibuixos, gravats i pintures de Goya.
Però amb tot, alguns experts en dictaminar l´autoría de l´obra de Goya encara es resisteixen a acceptar aquest avenç científic, amb la qual cosa obstrueixen la coneixença de l´obra de Goya. Deu ser per això que la senyora Mena, cap dels serveis de conservació de pintura del segle XVIII i especialitzada en Goya del Museu del Prado, posa el crit al cel quant se li parla de les «microfirmes». És una obvietat que els museus d´arreu del món s´hauràn d´adreçar d´ara endevant a l´Escola Universitària Politècnica de Mataró per tal de precisar l´autoría de l´obra de Goya…
Jordi Pausas,
Barcelona, 10 Novembre 2006.
Fuente: Jordi Pausas.