Es Baluard acollirà, demà dimecres 26 de juny, una taula rodona amb els fotògrafs Toni Catany, José Manuel Ballester i Javier Vallhonrat, tots tres reconeguts amb el Premi Nacional de Fotografia 2001, 2010 i 1995, respectivament. La cita tindrà lloc a les 20:30 hores, serà amb entrada gratuïta i aforament limitat, motiu pel qual es prega puntualitat als assistents. La presentació anirà a càrrec de Nekane Aramburu, directora d’Es Baluard, i Fernando Gómez de la Cuesta, director de PalmaPhoto.
El col·loqui de demà serà el primer acte de PalmaPhoto 2013 a Es Baluard. A continuació, dijous a les 19:30h hi haurà la inauguració de la mostra «Gabinet: Pep Bonet» i divendres, a les 20:30h, la taula rodona «Com es construeix una col·lecció», amb Antonio Sanz (Ivory Press), Alicia Ventura (Colección DKV Seguros) i la col·leccionista Pilar Citoler.
BALLESTER, CATANY, VALLHONRAT:
«Cap a la descompartimentació de la fotografia: fotògrafs, fotògrafs artistes i artistes fotògrafs, una conversa al voltant de la pràctica i el concepte»
L’ésser humà aprèn a mirar molt abans que a parlar i, per aquest motiu, és pel que les imatges es configuren com les unitats mínimes a partir de les quals construeix l’estructura sobre la qual es desenvolupagairebé tot el nostre patrimoni expressiu, creatiu i cultural. Tot i això, en temps passats, mentre la contemplació tenia un caràcter més general, la seva producció seguia reservada, en gran part, a artistes, artesans i als seus poderosos comitents. És la nostra contemporaneïtat la que ha anat multiplicant l’ús de la imatge cap a l’insondable gràcies, fonamentalment, a una imparable revolució tecnològica que ha permès, no només el seu consum massiu, sinó la seva producció completament indiscriminada. Tots podem fer-ho tot, tots ho tenim tot i podem fer-ho ara: càmeres digitals absolutament automàtiques a preus assequibles, mòbils -companys irrenunciables d’homes, adolescents i fins i tot nens- als quals no els falta l’òptica incorporada, laboratoris a cada portàtil o retocadors de fotos a la pell de qualsevol usuari completen una nòmina d’omnipotents generadors i modificadors d’imatges que s’encarreguen d’engreixar un catàleg visual, globalment connectat, que fa temps va superar l’infinit.
Un poder evident i útil en el qual recolzar-se però, alhora, un parany de proporcions colossals on correm el risc de caure, abstrets i alienats, davant d’una allau que ens sobrepassa i que recull, des dels fotogrames de pel·lícules buides amb molt més color, soroll i acció, que idea i contingut, fins l’asfixiant saturació icònica d’una publicitat cada vegada més abusiva, passant, sempre, pel gran germà, amic i monstre, d’Internet. Un volum d’informació visual que conforma la nostra inabastable cultura però que, per la seva enorme quantitat i per la seva qualitat dispar, ens costa digerir i, en ocasions, aconsegueix desubicar-nos de les nostres pròpies coordenades. En la creació contemporània, la seva imparable deriva ens dirigeix també cap a nous territoris inexplorats: fotògrafs, fotògrafs artistes i artistes fotògrafs comencen a confondre en un magma que tendeix, irremeiablement, cap a la descompartimentació de la fotografia, cada vegada hi ha menys referències, els límits són cada vegada més difusos: la fotografia com a mitjà i la fotografia com a fi en si mateixa, una reflexió sobre la gènesi, les pràctiques i els conceptes de la fotografia contemporània de la mà de tres creadors que han obtingut el Premi Nacional de Fotografia.
Fuente: Es Baluard